Dårlig med de-ice..

NRK skriver i dag om et Aeroflot fly som den 1. januar i år tok av med både is snø på vingene. Artikkelen kan du lese her. Ikkje bra. For at en vinge skal få tilstrekkelig løft er den avhengig av en så glatt overflate som mulig, dette gjør at luftstrømmen lettere kan følge vingens overflate. Dersom luften av en eller annen grunn ikke lenger klarer å følge vingens overflate (for eksempel for lav hastighet eller for bratt angrepsvinkel), vil løftet forsvinne og flyet vil steile. Dette ser slik ut:

 

Is og snø på en vinge vil gjøre overflaten veldig ru, slik at luftstrømmen får store problemer med å følge vingen over hele flaten. Hvis det er ille nok vil ikke flyet klare å ta av. I tillegg til aerodynamikken, kan is også gjøre at for eksempel rorene fryser igjen, slik at man ikke lenger har noen kontroll. Derfor er det veldig viktig med avising dersom man har is på flyet, og at man har forebyggende tiltak på flyet (for eksempel elektrisk oppvarming av vingens framkant) eller rett og slett unngå isingsforhold når man flyr. Et kjapt søk på youtube viser at den filmen som NRK har kommet over, desverre ikke er det eneste eksempelet på dårlige avisingsrutiner hos Aeroflot (fra en flygning 18. februar i år):

 

(Kun første 2 min som er interessant).

Heldigvis ser man både her og i den filmen som NRK viser at mesteparten av snøen blåser vekk før flyet tar av. Flaks. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

blondiegoespilot

blondiegoespilot

22, Oslo

Studying to become a commercial pilot at the University of Tromsø, Norway, currently based at TFHS, Skåne, South Sweden. Writing mostly about my progress and aviation, but sometimes other things as well. Contact me on line@ccd.as

Kategorier

Arkiv

hits