PAR og holding i går

Jeg hadde to pass i går også, i Cirrusen øvde vi på å fly holding, og i simulatoren øvde vi på å fly PAR, Precision Approach Radar. Det går ut på at det sitter noen på bakken som ser deg på radar, og som hele tiden forteller deg hvordan du ligger på innflygningen, og hva du må gjøre hvis du ikke ligger rett på. For eksempel "slightly left of track, turn right to heading 245", eller "above glidepath, increase sinkrate". Veldig behagelig form for innflygning, for man blir jo rett og slett snakket ned. PAR brukes ikke så mye i kommersiell flygning lenger, men man kan fortsatt finne det på militære flyplasser. Når jeg gjorde det i går, ble det blant annet seendes slik ut:



Linjen i midten viser hvor man optimalt skal befinne seg, mens de ytre er de man må holde seg innenfor. Den svake tynne streken viser der jeg har flydd. Trikset er visst å gjøre små korrigeringer og å fly nøyaktig på den heading du blir gitt. Gøy!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

blondiegoespilot

blondiegoespilot

22, Oslo

Studying to become a commercial pilot at the University of Tromsø, Norway, currently based at TFHS, Skåne, South Sweden. Writing mostly about my progress and aviation, but sometimes other things as well. Contact me on line@ccd.as

Kategorier

Arkiv

hits