Dagens

I dag har jeg igjen hatt både ett pass i simulatoren og ett IFR pass med Cirrusen. I simulatoren øvde vi på å fly NDB holding, nesten det samme som i går, men altså med et annet type navigasjonsfyr. Det ble blant annet seendes slik ut:

Rundt og rundt, med vind fra forskjellige kanter. Gøy!

I Cirrusen øvde vi på bratte svinger, stall og unormale stillinger. Dette er ting vi kan fra før, men nå gjør vi det altså kun ved hjelp av instrumenter. Morsomt! En veldig positiv ting med å fly IFR er at vi drar ut og flyr selv om det er overskyvet og grått. Så i dag da jeg gikk til hangaren var det skikkelig trist vær, men skydekket lå ganske lavt, så på ca 4000 ft brøt vi igjennom til nydelig solskinn. Som instruktøren min sa; en av de beste tingene med å være pilot er at man får se solen hver dag. Det er et bra kontor!

Over til noe mer alvorlig. Som man jo ser overalt i nyhetene i dag, er en Hercules meldt savnet mellom Evenes og Kiruna, under øvelsen Cold Response. Det er Siv som er meldt savnet, forsvarets nyeste Hercules, og mannskapet på fem. Siv er et svært moderne fly, og mannskapet skal være noen av de mest erfarne i forsvaret, som gjør at det fremstår som litt mystisk. Vi krysser fingrene for at de alle blir funnet i god behold. Mer kan du lese på forsvarets hjemmesider, her.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

blondiegoespilot

blondiegoespilot

22, Oslo

Studying to become a commercial pilot at the University of Tromsø, Norway, currently based at TFHS, Skåne, South Sweden. Writing mostly about my progress and aviation, but sometimes other things as well. Contact me on line@ccd.as

Kategorier

Arkiv

hits